text.skipToContent text.skipToNavigation

Bli ny kund

Hur blir jag en ny kund?

För att handla hos Linköpings stål måste du vara en registrerad företagskund.


Till toppen
 

Vanliga frågor om Linköpings ståls kundportal

Jag vill handla i Linköpings ståls kundportal, hur gör jag?

Som befintlig kund till Linköpings stål fyller du i en kontoansökan som du hittar här. Om du är en helt ny kund till Linköpings stål ansöker du om att bli en kund här.
 

Hur loggar jag in i Linköpings ståls kundportal?

Klicka på "inloggning/registrering" högst upp till höger på sidan. Ange din e-postadress och ditt lösenord. Om du saknar inloggningsuppgifter klickar du på "registrering" för att skapa ett nytt konto.
 

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Klicka på "inloggning/registrering" högst upp till höger på sidan. Klicka på länken "Glömt lösenordet?" och följ instruktionerna. Därefter skickas nya inloggningsuppgifter till den e-post adress du valde när du registrerade dig.


Jag har frågor om min leverans från Linköpings stål. Var vänder jag mig då?

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Alternativt logga logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende, genom att klicka på Kontakta säljare.
 

När får jag de varor jag beställer från Linköpings stål?

Det varierar beroende på leveransort, generellt har vi stopptid kl 12.00.
 

Jag har frågor om en produkt som finns i Linköpings ståls kundportal, vem kontaktar jag?

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Alternativt logga logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende, genom att klicka på Kontakta säljare.
 

Jag har inte fått min webborder, hur gör jag?

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Alternativt logga logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende, genom att klicka på Kontakta säljare.
 

Kan jag som privatperson handla i Linköpings ståls kundportal?

Endast företag handla.
 

Kan jag lägga till ny en godsmottagare?

Linköpings stål skapar godsmottagare som du sedan kan välja innan du skickar in din order. Vill du skapa en ny godsmottagare, kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Alternativt logga logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende, genom att klicka på Kontakta säljare.
 

Kan jag ändra i eller lägga till något till en befintlig order om jag kommer på något i efterhand?

Har du fått en orderbekräftelse kan du inte göra ändringar på egen hand. Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Alternativt logga logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende, genom att klicka på Kontakta säljare.
 

Jag vill reklamera en produkt jag köpt från Linköpings stål, hur gör jag?

Om du har ett konto i Linköpings ståls kundportal, gå in i orderstatus, sök reda på din order och skapa därefter en avvikelserapport. Det underlättar om du skickar med en bild om det är en skada. Alternativt ontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Du kan också logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende.

 

Kan jag lägga till specifika önskemål till min order eller orderrad?

Ja, du kan lägga till specifika transport- och märkningskrav, t.ex. krav på kranbil.
 

Hur kan jag avbeställa en bekräftad order?

Annulleringar kan endast göras enligt gällande försäljningsvilkor. Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Alternativt logga logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende, genom att klicka på Kontakta säljare.
 

Vilka dokument finns tillgängliga online via Linköpings ståls kundportal?

Via orderstatus kan du hämta ordererkännande, offert, följesedel, faktura och certifikat.

 

Hur kan jag radera min personliga information?

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig att ta bort dina uppgifter i vårt affärssystem och i vår kundportal.
 

Hur använder jag Quick order-funktionen?

Om du redan på förväg vet vilka artikelnummer du ska beställa kan du använda Quick order-funktionen. Den använder du genom att logga in i portalen och gå till din varukorg. Inne i varukorgen skriver du in önskat artikelnummer och klickar på ”kontrollera artikel nr”. Om artikelnumret är korrekt, dyker produkten upp och du kan enkelt lägga till den i din varukorg. Ett perfekt sätt att arbeta på när man ska beställa ett flertal produkter från en redan förutbestämd lista. Du som har egna artikelnummer kan även matcha dessa mot Linköpings ståls artikelnummer. Det innebär att du kan avända Quick order-funktionen med dina egna artikelnummer och rätt produkt dyker upp. Om du vill matcha dina artikelnummer, kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig.

 

Hur hittar jag mina företagsspecifika priser?

I inloggat läge kan du se dina företagsspecifika priser i varukorgen efter att du fyllt i önskad kvantitet. Kostnad för emballage och frakt tillkommer.


Hur gör jag för att ladda hem prislistan till Excel?

Logga in och klicka på hämta prisfil. Klicka sedan på knappen Tibnor-Pricelist-Sweden. Filen laddas hem till dina Hämtade filer. 
Öppna sedan din Excel-applikation på din dator och öppna en ny arbetsbok. Gå sedan till fliken data och välj där Från text och välj filen du precis laddat hem och klicka på import. Textimportguiden öppnas. 

Utför sedan följande steg:

  1. Säkerställ att UTF-8 är valt och klicka sedan på nästa.
  2. Bocka i semicolon som avgränsare och klicka sedan Nästa och Slutför 
  3. Klicka på OK
 

Jag hittar inte produkten jag letar efter, vad kan jag göra?

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Alternativt logga logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende, genom att klicka på Kontakta säljare.
 

Hur får jag materialcertifikat för mina order?

Du anger på varje orderrad om certifikat önskas. Certifikaten kan du sedan hämta i sidan för orderstatus.


Till toppen
 

Vanliga frågor om fakturor och ekonomi

Var kan jag se min senaste faktura?

När du loggar in på Mina sidor finner du orderstatus i menyn. Där kan du söka på, ordernummer, mitt ordernummer och datum. På varje order kan du välja att ladda hem faktura genom att klicka på dokument. Har du som befintlig kund ingen login till vår kundportal, kan du ansöka om det alternativt kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig.
 

Vart vänder jag mig med keditfrågor?

Kontakta vår kreditavdelning via kreditavdelning@tibnor.com.
 

Vart vänder jag mig med fakturafrågor? 

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. Alternativt logga logga in i portalen, klicka på ditt namn och skapa ett supportärende.
 

Var vänder jag mig vid garantiärenden?

Om du har ett konto i Linköpings ståls kundportal, gå in i orderstatus, sök reda på din order och skapa därefter en avvikelserapport. Det underlättar om du skickar med en bild om det är en skada. Alternativt kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig.
 

Jag har en kreditnota som jag vill få utbetald och har ingen faktura att kvitta den mot, hur gör jag?

Kontakta vår kundreskontra via kreditavdelning@tibnor.com och ange kundnr, kreditnotanr samt vilket BG/kontonr du vill ha den utbetalad till.
 

Kan man få elektroniska fakturor från Linköpings stål?

Ja, vi hanterar olika format för elektronisk fakturering. Du har även möjlighet att få dina fakturor via e-post. Genom att beställa fakturorna direkt till din e-post kan du enkelt spara dina fakturor i PDF-format där du vet var de finns. Du sparar samtidigt på miljön genom att använda mindre papper och färre posttransporter. Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig.
 

Kan jag som privatperson handla hos Linköpings stål?

Ja, både företag och privatpersoner kan handla hos oss. 


Till toppen